Leoaică tânără… poezia

I have a confession to make.

Este gândul care mă bântuie de când am simțit primăvara din nou. Azi am și contextul.

Nu-mi iese din minte ”Leoaică tânără iubirea / mi-a sărit în față”. Aproape că nu trece zi în care să nu-mi apară versurile în gând. Întâi acestea, primele, la care mă opresc o vreme, apoi restul, care devin un soi de incantație…

Mă pândise-n încordare

mai demult.

Colţii albi mi i-a înfipt în faţă,

m-a muşcat leoaica, azi, de faţă.

Şi deodată-n jurul meu, natura

se făcu un cerc, de-a-dura,

când mai larg, când mai aproape,

ca o strângere de ape.

Şi privirea-n sus ţâşni,

curcubeu tăiat în două,

şi auzul o-ntâlni

tocmai lângă ciocârlii.

Mi-am dus mâna la sprânceană,

la tâmplă şi la bărbie,

dar mâna nu le mai ştie.

Şi alunecă-n neştire

pe-un deşert în strălucire,

peste care trece-alene

o leoaică arămie

cu mişcările viclene,

încă-o vreme,

şi-ncă-o vreme…

Mi-am dat seama că este o poezie pe care nu am știut să o apreciez în adolescență. Mi-era cel mai frică de ea la BAC. Era singurul poem de-al lui Nichita, pe care nu îl înțelegeam deloc. Nu îl simțeam. Eu eram cea cu ”colții albi”, nu ea!

Evident, exact de leoaica lui am avut parte la proba scrisă. N-o să uit probabil niciodată momentul în care creta a scârțâit pe tablă.

A trecut timpul. Leoaica m-a mușcat de câteva ori, m-am întâlnit deloc întâmplător și cu ciocârliile și cu rogvaiv-ul, am traversat deșertul fie la pas, fie ca pradă și… sunt acum, aici, într-un loc unde ne e bine împreună. Am îmblânzit-o, i-am citit viclenia, o stăpânesc. E a mea!

Poezia însă… m-a subjugat iremediabil.

leoaica tanara

 

21 martie este declarată de UNESCO Ziua Internațională a Poeziei, începând din anul 1999. Este o recunoaștere a faptului că oamenii de litere și de cultură, poeții și scriitorii din întreaga lume și-au adus o contribuție remarcabilă la îmbogățirea culturii și spiritualității universale. Ziua internațională a poeziei susține creația poetică, stabilirea unui dialog între poezie și alte genuri ale creației, editarea și promovarea poeziei ca artă deschisă oamenilor. (wikipedia.org)

foto Lyndon Firman, treknature.com

Leoaică tânără… poezia

Lasă un răspuns

