Intro – One World Romania 2014

Suntem pe 14 martie. E cazul să vă spun ca pe 17 martie începe un festival. Editia a 7-a a :

one-world-romania-2014

Am fost la o proiecție pentru bloggeri în săptămâna activă ce se încheie azi (mulțumesc kooperativa.ro pentru invitație, idee și context). O proiecție a unui documentar ce va fi prezentat în cadrul festivalului de anul acesta – High Tech, Low Life. Fiind o seară cu bloggeri, am avut parte de un documentar cu bloggeri, ceea ce a dus și la discuții interesante cu Alexandru Solomon, regizor și director al Festivalului de film documentar One World Romania.

Pe scurt, Zola și Tiger Temple sunt doi bloggeri chinezi (din China!!!) care au reușit să facă jurnalism cetățenesc online, treabă care, desigur, într-un regim comunist, dictatorial, aduce și reversul medaliei câștigate în online – presiuni, intimidări specifice regimului în offline. Cei doi luptă contra propagandei autorităților care ascund sub preș toate nemerniciile sistemului.

Been there, didn’t do that. Eram prea mica, nu exista internetul. Dar… aș fi făcut-o?

De fapt putem să ne punem întrebarea și la prezent. Facem ceva? Fac ceva?

Ceva fac, dar nu jurnalism cetățenesc pe blog. Sunt, ca vârstă, între Zola care era foarte tânăr și Tiger Temple care era trecut de 50 de ani. Am pierdut primul tren, pe al doilea nu cred că-l mai ratez. Dacă va fi mai rău ca azi. (Și va fi.)

Mi-am dat seama după vizionare că sunt mai puțin impresionată față de colegii de 20 de ani. Poate din cauză că nu era o noutate pentru mine să aflu cum funcționează un astfel de regim. Am ascultat Europa liberă și Vocea Americii cu bruiaje și pe șest, am scris și rupt în milioane de bucățele hârtiile și am întrebat-o pe mama de ce nu facem o revoluție, în șoaptă. Poate și pentru că, ținând cont de ce trăim acum…

democracy

(furata de aici )

Mult mai interesant mi se pare cum reușește dictatura să existe în 2014. Dictatura ignoranței mi se pare cea mai periculoasă, între noi fie vorba. Cum poate să reziste dezinformarea (ca principal instrument de propagandă) în condițiile în care sunt astăzi voci ca cele ale lui Zola sau Tiger Temple care reușesc să treacă The Great Firewall? În condițiile în care libertatea de exprimare e câștigată, la noi cel puțin. Sau… nu?

Mda. Din diverse motive, tocmai am dat un exemplu de blogging cetățenesc aluziv. Pentru asta nu te mută nimeni din oraș.

Documentarul are câteva cadre și cu România (Cum altfel? Mă aștept deja să aud de România în orice film. Doar că, în film, România era țara liberă și cool. Ca să vezi!). Zola a fost în România la prima ediție World Blogging Forum 2009, la Palatul Parlamentului, unde… ce credeți? S-a întâlnit cu chinezul nostru care, de data asta, în 2014, era într-o sală drăguță la Mansarda Urbănesc și vedea un crâmpei din viața lui. Ceea ce a dus la niște amintiri. 🙂

Pe Chinezu l-am întâlnit. Chinezu l-a întâlnit pe Zola. Așa că…

Mi-ar plăcea să-l întâlnesc pe Tiger Temple. Ceea ce vă doresc și vouă, măcar în sala de film. (programul)

tiger temple

Intro – One World Romania 2014

Lasă un răspuns

